FINNS PERFEKTION?

När jag satt och läste Michaela Fornis(duktig tjej!) krönika om perfektion slog tanken mig. Finns det perfektion?

Vad skulle det då vara? Ett perfekt förhållande? En perfekt kropp? Ett perfekt utséende? Ett perfekt hem? En perfekt familj? Det finns en hel del som kan vara "perfekt", men jag tror inte att det finns något som är perfekt. Jag tror att det finns för- och nackdelar med allt.

Under våren börjar vikthetsen inför sommaren. Man måste ha den perfekta kroppen inför beach-2012. Varje år pressas flera tusen unga tjejer av att de måste vara perfekta. Ha den perfekta kroppen, den perfekta hyn eller det perfekta håret. Denna hets kan gå så långt att det slutar med att någon tar sitt liv, en psykisk sjukdom eller annat som skadar personen. Men jag förstår precis vad alla tjejer menar med att de vill se perfekta ut.

Jag var själv en av dom som ville gå ner i vikt, äta nyttigt och vara den sortens tjej som aldrig åt onyttigt och som alltid var på topp, men det går inte att vara "perfekt". Strävan mot perfektion gör oss sjuka. Så jag har lagt ner mitt strävande. Nu tränar jag för att det är roligt, äter nyttigt för att det är gott, unnar mig godsaker(för mycket enligt alla tidningar och dietister) och jag har dåliga dagar, precis som alla andra! Det går inte att vara "perfekt"!

Vad perfektion är kan diskuteras i flera timmar, men vi påverkas väldigt mycket av modeller och personer inom media som har fin hy, silkeslent hår och vältränad kropp. Men i verkliga livet kan vi inte använda retuschering som de kan.

På filmer kan vi också se det "perfekta förhållandet" där paret aldrig bråkar eller har problem, men det är bara teater. Om skådespelarna fick vara sig själva i alla filmer och serier skulle det absolut inte se ut på samma sätt. Inte för fem öre. Man kan vara riktigt lycklig i ett förhållande, men ALLT har sina för- och nackdelar. Allt.

Så snälla ni som tränar varje dag för att bli supersmala eller ni som jämför erat förhållande med de på TV, sluta med det. Gör det ni tycker är roligt och i alla serier och filmer har de manus .


(Ledsen för ett rörigt inlägg, men jag tror att ni förstår vart jag vill komma)

Kommentarer
Postat av: Din emelie

Bra skrivit ! (: / eemelie

2012-04-08 @ 15:05:30

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0