PÄLS?

Varje år är det samma visa, diskussionerna om pälsen uppstår. Några tycker att det är rätt att använda päls och vissa tycker att det är rejäl djurplågeri. Jag kan dock inte hålla med någon av de. För min del känns det inte som om jag är så inblandad eftersom att jag varken använder äkta eller fakepäls men det har dykt upp några tankar i mitt huvud. Jag skulle nog aldrig kunna sätta på mig en äkta päls, både lukten och känslan av att ha ett dött djur på mig skulle kännas fel, jag är ju en djurvän. För pälsen som används i modeindustrin är inte från sådana djur som de har dödat för att få köttet, vi äter ju t ex inte minkar, rävar och kaniner. Dock så är nog inte fakepäls så bra heller för att det krävs så mycket kemikalier osv som behövs för att göra den och det skadar naturen väldigt mycket. Jag tycker att de som har råd att köpa pälser och som har råd att leva ett riktigt lyxigt liv för göra det, men då får de leva med de samvetet att de går runt med ett oskyldigt djur på axlarna, men det är inte mitt problem. För de som inte har råd eller som inte vill använda riktig päls får väl leva med samvetet att deras jacka har skadat naturen. Jag tycker att det väger ganska jämt upp. Tro inte att jag tycker att det är bra att döda djur för deras päls, men jag tycker att det bir överdrivet när man t ex kastar röd färg på de som använder äkta osv. Vi lever i ett fritt land vilket är riktigt bra, men jag tycker att det finns gränser ändå. Att förstöra någons saker är inte okej enligt mig, det spelar ingen roll om jag skulle tycka att det vore helt fel, jag skulle inte vilja förstöra någons saker som de har betalat flera tusen för även om jag vore mot det. Jag skulle bara inte göra det. Alla har ett eget val och en egen vilja och det är skönt att det är okej att uttrycka sig här i Sverige, men ibland kan det gå över styr. Jag är nog inte på någons speciell sida, men jag tror inte att jag skulle vilja köpa en äkta päls om djuret har blivit dödad för pälsen. Jag vet att jag kan få väldigt mycket skit för det här, men vad tycker ni? Päls eller inte päls?

Kommentarer
Postat av: Mormor

Du har väl sett vad snygg mormor är i minken

2011-12-17 @ 07:42:53

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0