VARFÖR ALLT DETTA?

Idag använder vi oss mycket av olika sidor på internet, som t ex Facebook, Twitter och allt vad det finns och det finns så många som inte har mognaden för att använda dessa. Varje dag ser jag någon som säger något dumt till någon, hånar någon eller någon som gör något kränkande mot någon annan och jag undrar bara, varför allt detta?
För två år sedan (när jag gick i sjuan) var jag och mina kompisar några av de som bråkade med andra över internet. På den tiden var det Bilddagboken och msn som vi använde. Allt detta ledde till ett stort bråk i klassen och det var till och med en tjej som valde att gå om sjuan. Jag var dock ingen av de som var mest inblandad i detta, jag var den som alla kom och pratade med, men genom det blev jag ändå inblandad. Hur som helst, just då tror jag inte att någon av oss förstod att det kunde leda till en sån stor sak och att det skulle sluta så illa men idag förstår jag precis varför det blev som det blev. Vi var för omogna nog för att förstå att bara för att man satt och kommenterade hur andra såg ut, vad de gjorde eller allt över internet så betydde inte det att man hade status. Jag kommer ihåg att det var någon som berättade att någon annan hade skrivit något på Bilddagboken till den som sade till mig och då sa den personen också att det var jätteomoget att inte våga ta det i verkligheten men att hon vågade göra det på internet, men hon som berättade det för mig gjorde ju precis samma sak, utan att tänka på det. Det kan vara så lätt att skylla på andra och tycka att man själv aldrig gör något fel, men det kommer aldrig att hända. Alla gör fel och så, men skyll det inte på någon annan. Idag när jag ser hur folk fortfarande skriver sådana saker till varandra blir jag så less. Jag skulle helst av allt vilja prata med de i enrum och förklara för de hur dumt och omoget det är att hålla på som de gör och att de som de gör kan skada en människa för livet. Vissa människor låtsas vara starka och de säger att de inte tar åt sig alls(jag är en av dom) men inombords så svider det som attan. Jag har egen erfarenhet av detta och jag säger inte detta för att låta som en mamma, men det ni håller på med är bara helt onödigt. Om två år kommer ni att kolla tillbaka på det ni skrev till den andra tjejen och tycka att ni var jättetöntig och att det inte alls var nödvändigt, förhoppningsvis. Jag vill att ni ska förstå att det som händer över internet inte är ok, det skadar oss alla. Så snälla, tänk efter innan ni skriver något så att ni slipper ångra det sen. Jag har en fråga till er igen, varför allt detta? Vågar ni inte stå för det ni säger eller är ni bara elaka?

Kommentarer
Postat av: Jasmin Toma

<3

Elsa jag har ångest varenda dag att jag gick om sjuan. Allt är så sjukt annorlunda mot för hur det hade varit om jag inte hade gått om. Mitt liv kommer se helt annorlunda ut och jag vet inte om jag gjorde rätt val för jag har förlorat en hel hög med de bästa vänner jag någonsin haft.

2011-11-27 @ 11:58:48
URL: http://jasmintomas.blogg.se/

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0